Design
In dit hoofdstuk zal worden omschreven hoe het ontwerpproces is gegaan. Allereerst zullen enkele concepten worden besproken, vervolgens zal aan de hand van de kardinale methode een eindconcept worden gekozen welke verder uitgewerkt zal worden. Als laatst zijn de bouwtekeningen van het vluchtvoertuig te vinden.
Morfologische kaart
Per onderdeel van het voertuig zijn enkele oplossingen bedacht, welke schematisch staan weergegeven in onderstaand tabel.

Vervolgens zijn hieruit drie concepten gekomen, welke worden voorgesteld door de rode, blauwe en groene lijn.
Toelichting concepten

Concept 1 - Dit concept is voorzien van een rond autostuur. Daarnaast is er gekozen voor achterwielaandrijving d.m.v. voetaandrijving, waarbij de trappers laag voor zijn bevestigd.
Concept 2 - Dit vluchtvoertuig is voorzien van hoogliggende trappers boven het voorwiel waarbij er sprake is van een voorwielaandrijving, verder is er een stuur onder het zitje waarbij er met de achterwielen wordt gestuurd.
Concept 3 - Het derde concept is ook voorzien van een rondstuur, waarbij met het voorwiel gestuurd wordt. Daarnaast wordt het achterwiel aangedreven met een speciaal aandrijfmechanisme door de voeten tegen een plankje aan te duwen.
Algemeen - voor alle ontwerpen geldt dat er gebruik wordt gemaakt van rolstoelwielen, zodat er ook een handaandrijving plaats kan vinden. Daarnaast is rekening gehouden met de instelbaarheid. Alle zitjes zijn instelbaar en hebben drie wielen.
Kardinale methode
Om een eindconcept te kiezen, is er gebruikt gemaakt van de kardinale methode. Deze methode geeft een weging mee aan de verschillende aspecten waar het model aan moet voldoen. De eisen tellen twee punten mee en de wensen één punt. De concepten zijn op de randvoorwaarden gebaseerd dus voldoen hier allemaal aan.
Hieronder zijn de eisen en wensen genummerd. De nummers zijn terug te vinden in de tabel. Vervolgens is per concept gekeken in welke maten het concept aan de eisen voldoet.
Eisen = 2 punten
- De passagier heeft een lage zitting en de benen worden voorwaarts geplaatst.
- Het voertuig mag niet meer dan 25kg wegen.
- Het voertuig mag niet omvallen als deze op een normale ondergrond staat
- Het voertuig mag niet omvallen als deze op een helling van 10 graden staat
- Het lichaamszwaartepunt dient zich minimaal 150mm van de zijkant van het voertuig te bevinden en 300mm van de voor- en achterkant van het voertuig.
- Het voertuig dient met behulp van beenkracht te worden aangedreven
- Het voertuig dient aangedreven te worden met behulp van een traptechniek.
- Het voertuig dient aangedreven te worden met behulp van een rollenketting.
- Het voertuig dient één voorwiel en twee achterwielen te hebben, indien gebruik wordt gemaakt van een driewieler.
- De wielbasis van het voertuig mag niet langer zijn dan 1190mm, indien er gebruik wordt gemaakt van een driewieler.
- Het sturende wiel of de sturende wielen moeten naloop hebben
- De stabiliteitsindex van het voertuig dient zich tussen de -1 en -3 te bevinden.
Wensen = 1 punt
- De wielbasis dient zo kort mogelijk te zijn
- Het voertuig dient drie wielen te hebben
- De wielen dienen zo groot mogelijk te zijn, met een banddruk tussen de 2 en 2,5 bar.
- Het voertuig weegt minder dan 10kg
- Het voertuig heeft een reserve aandrijftechniek; namelijk de vliegende hollander
Concept drie met het autostuur, een gewoon fietsstuur in een hoek met achterwielaandrijving en een stoel die hetzelfde instelbaar is als een autostoel heeft in totaal het meeste punten behaald via de deze methode. Dit concept zal verder uitgewerkt worden tot het eindconcept.

Eindconcept
Met behulp van de kardinale methode is een eindconcept naar voren gekomen welke verder is uitgewerkt.


De technische specificaties die bij het eindmodel horen zijn alsvolgt:

De FastFlow uitgewerkt in Solidworks.

Het prototype is hieronder weergegeven. Hier hebben enkele kleine aanpassingen plaatsgevonden. Zoals de geleiding van de ketting, welke nu door een buis van RVS gaat boven en onder een geleiding met een derraileur. Verder is voor instelling gekozen voor twee ronde buizen die in gaten van de constructie geplaatste worden. het zitje wordt verder ondersteund door een driehoekconstructie.
Verder komt het model overeen met de bouwtekeningen.
De informatie over het ontwerpen is t downloaden in de link hieronder.
Maak jouw eigen website met JouwWeb